Karja Pagaril on väga vahvaid koostööpartnereid, neist paljud restoranid Saaremaal, kellele küpsetame leiba-ciabattat-baguette-kukleid. Pakume suvehooajaks ideid, kuhu minna ja mida seal pakutakse. Käisime restoranidel külas ja kokkasime koos vabas õhus midagi algava hooaja menüüdest – peategelaseks Karja leib. Retsepte jagame ka – saate ka ise kodus proovida, aga salakoostisosad jäävad ikka kohapeal avastamiseks. Nii et tere tulemast suveks Saaremaale! Meie oleme hooajaks valmis!
Fotod: Mari Arnover

Mida toob algav suvehooaeg Mosaiigile ja mida maitsvat saab teha leivast, maasikatest, kaneelist ja mündist?

Peakokad Märten Sepp ja Kristjan Janke:
suvehooaeg toob vanu tuttavaid maitseid uues võtmes ning palju värsket kohalikku kraami. Meie põhimõte on: milleks osta poest kui saab ka ise teha! Väikeste eranditega. Nii teemegi suures osas kõike ise – puljongit, kuivatatud tomateid, vinnutame kala suitsutame, teeme barbeque liha ahjus, katsetame ka suitsuvorsti tegu. Leivasupile on aluseks ka ise pressitud õunamahl. Metsast toome kuusevõrseid, seeni jm. Nurmenukudki leiavad tee limonaadi. Päris kõike ise ka ei jõua – leib tuleb Saaremaalt Karja Pagarist ja juurikad-muu värske Rautsi talust.

Koostöö on meil omavahel (peakokad Märten ja Kristjan) super ja aastatega paika loksunud. Esimest korda olime GrillFestil Viimsis Õuna grillmise EM-l – läks päris hästi. Võistluseid on vahepeal vaja, et rutiinist välja tulla. Nii jõudsime ka sel aastal presidendi vastuvõtule ja pakkusime nelja erinevat suupistet – 1800tk, 35h tööd ühtejutti. Kell 6:00 hommikul rullisid veel viimast ampsu ja kell 7:00 olid juba praami peal. Koos oleme käinud ka piiri taga, näiteks Eesti Rahvuste Krossile tegime Prantsusmaal cateringi – hommikul turult värske kraam kokku ja päeval kokkad. Ikkagi teine keskkond.

Ja ideed meil vastastikku lendavad ka, täiendame teineteist. Kunagi oli meid kutsutud Muhu Veinitallu kokkama. Oli valmis mõeldud, et teeme šokolaadi mousse’i. Tee peal hakkas närima, et see ju ikka ei ole päris Muhu dessert. Läksime kohalikust Liiva poest läbi ja muutsime traditsioonilise Hapurokka magustoidu šokolaadi mousse sarnaseks. (See on nagu mannavaht, aga suriseb hammaste vahel.)

Omalt poolt pakume retsepti jäätisest leivakreemiga, mida Mosaiigis pakutakse veel ka leivajäätisega (ka pildil) – viimane sisaldab pisikest saladust, mida ongi mõnus meile nautima tulla. Kodusvalmistamiseks aga retpsept siis selline:

JÄÄTIS LEIVAKREEMI JA LEIVAPURUGA
Leivakreem
250g Karja Rukkileiba
400ml vett
200g suhkrut
200ml õunamahl (hea kui kodune)
25g mannat
1 pulk kaneeli
Leota leiba vees, suru läbi sõela, lisa suhkur, mahl ja kaneelipulk ning kuumuta keemiseni. Lisa manna ja keeda 3-4 minutit. Jahuta ja vahusta miksriga.

Leivapuru
Tükelda leib ja kuivata ahjus 150˚C kuni leib on krõbe ja kuiv. Blenderda ja vala leivapuru pannile. Lisa natuke võid ja suhkrut. Sega kuni või on sulanud ja leib saavutanud krõbeda struktuuri.

Mündi-maasikasalsa
Tükelda maasikas ja hakitud münt ning sega kokku.
Näiteks võid serveerida vanilje jäätisega. Raputa peale krõbedat leivapuru.

Põnevad uued kooslused ja Mosaiik ootavad külla!