Käimas on Eesti Toiduliidu täisterakampaania,* millega juhitakse tähelepanu täisterakoostisele pagari- ja pastatoodetes. Täistera mõiste sai paika aasta eest. Sõlmiti hea tava leping, mille järgi täisterapagaritoode peab täistera sisaldama vähemalt 50% (jahudest koostises).

  Hea tava kokkuleppele minnakse üle järk-järgult, eesmärgiga hakata seda toiduainetööstuses järgima hiljemalt 2017. aasta lõpuks. Karja Pagar järgib seda juba röömuga.

Mida kasulikku on täisteras?

Köikse olulisem, et kui pakendil millelegi viidatakse, peab seda koostises olema ka rohkem kui sorts – üle poole kogusest. Täisterajahus säilib rohkem kasulikke aineid kui peenjahvatuses.

 Täisteras leidub:
– kiudaineid, mis annavad täikõhutunde ja hoiavad seedimine korras;
– B-vitamiine, mis tagavad rakkude kasvu ja aitavad kehale energiat toota;
– antioksüdante, mis võitlevad väliskahjurite vastu ja pidurdavad vananemist;
– mineraalaineid, mida vajavad luustik, lihased, närvisüsteem;
– süsivesikuid, mis on peamised energiallikad, eriti ajule.

Miks siis ei kasutata ainult täisterajahu, kui see nii kasulik on?

Karjas meil on kolm pöhimötet: 

1) kasutame nii palju tervislikku Saaremaa täisterajahu kui vöimalik;
2) tulemus peab olema koduselt maitsev;
3) ja vöimalikult tervislik.

Kui leiba ainult täisterast teha, jääb tulemus liiga tihe ja raske, nii et midagi tuleb ikka lisada. Oluline on ka teada, et täisteras ei ole kleepvalku moodustavat gluteeni, mis annab pagaritoodetele selle mönusa vetruvuse ja pehmuse, mis meile köigile nii väga meeldib.

Vötame meie kaks leiba, millel körge rukkitäistera sisaldus:

1) Karja Terviseleib (74% täisterajahu teistest jahudest)
Selle leiva arendasime välja aastal 1995, kui rukki täisterajahule lisame natuke juurde ka nisujahu. Juba siis sai valitud  „peaaegu täistera“ (tüüp 1050, vanasti kutsuti ka sepikujahuks), mille toiteväärtus on peaaegu vördne täisterajahuga. Terviseteadlikud ei pea siin seda nisu kartma, sest traditsioonilise juuretisega leival aitab juuretis muuta gluteeni kergesti omastatavaks aminohapeteks, mis on meie keha massist ca 20% (vee järel teisel kohal) ja seega vajalikud kogu organismi funktsioonide jaoks. Selles leivas on rukkikiudaine sisaldus 100 grammi kohta üle 6%, millega ta on ära teeninud tervisetoote nimetuse.
Terviseleib saadaval: RIMIdes, Tartu Kaubamajas, Comarketites, COOPis, Keila Tarbijate Ühistus

2) Karja Evelini Rukkileib
(77% täisterajahu teistest jahudest)
Evelin Ilves: “Täistera jahus on erinevalt rafineeritust mineraalid ja loodetavasti ka vitamiinid alles. Ka glükeemiline indeks on madalam, st kehasõbralikum, ei tõsta insuliini tootmist nii järsult. Maitse ja konsistents meeldivad ka ning eelistan iga kell rafineeritule, pole küsimustki. Ja esimese leivateoga oli ka selge, et Evelini leivale meeldib mahetäisterajahu. Kui esimest korda seda Ärmal kasutasin, oli leival nii hea meel, et hapnemise käigus hüppas ta mitu korda kausist välja ja terve köök oli tainast täis. Tantsis rõõmust, et sai päris ehedat energiat!”
Evelini Rukkileib saadaval: Prismades, RIMIdes, Tallinna ja Tartu Kaubamajas, Selverites, Comarketites, Stockmannis

Mis teeb need leivad üksteisest nii erinevaks?
Protsessi ja mönede koostisosade poolest – kummalgi on eri seemned, erinev juuretis, ühel lisaks nisujahu, teisel rukkipüül, ühel rafineerimata suhkur ja meresool, teisel tavalised.

Nii et kokkuvöttes on täisterajahu hea ja tervislik, aga veel paremaks teevad nii protsess kui lisad. Mis on parim, on maitse asi.

*Eesti Toiduliidu kampaaniast lähemalt: http://toiduliit.ee/taistera/#avaleht

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page